A népmesékben a harmadik próbálkozás a siker záloga. De vajon mit szeretne elérni a SpaceX a Starship rövidesen várható harmadik kísérleti repülése során?
A Starship egyik előző startja a Texas déli részén lévő Boca Chica-i telepről. (Kép: Adam Bernstein / Spaceflight Now)
Amint nemrég jeleztük, a legújabb hírek szerint már akár ezen a héten, március 14-én, csütörtökön magasba emelkedhet Boca Chicáról az óriásrakéta, bár a SpaceX-nek ehhez még meg kell szereznie a Szövetségi Légügyi Hatóságtól (FAA) a startengedélyt. Hivatalosan még nem hozták nyilvánosságra a start pontos időpontját, azonban az élő tévéközvetítést már meghirdették, amelynek időpontjából arra lehet következtetni, hogy az indítás helyi idő szerint a reggeli órákban, magyar idő szerint kora délután várható (körülbelül 13 óra UTC).
A SpaceX 2024. március 4-én elvégezte a Starship harmadik repülésének üzemanyag-feltöltési ás startelőkészítési próbáját (wet dress rehearsal). (Kép: SpaceX)
A próbarepülés során folytatni kívánják az első két próbarepüléssel megkezdett sorozatot. (Mint emlékezetes, a Starship első próbarepülése robbanással végződött, ezután a vizsgálat eredényeiről is beszámoltunk. A második próbarepülést részben sikeresnek minősítették, noha az űrhajóval megszakadt a kapcsolat, majd felrobbant.) Most a Super Heavy hordozórakétával (az első fokozattal) a Ship 28 jelzésű űrhajót/második fokozatot fogják elindítani. A repülés során ellenőrizni fogják a rakományfedél ajtajának működését és először próbálják ki a világűrben egy vagy több Raptor hajtómű újraindítását, továbbá üzemanyag-áttöltési kísérletet szándékoznak végrehajtani. Utóbbi művelet nemcsak a SpaceX további tervei szempontjából fontos, hanem a NASA Artemis-programjának végrehajtása során is kulcsfontosságú. Egyelőre az üzemanyag áttöltését csak a Ship 28-on belül próbálják ki, a két űrhajó között áttöltés a következő lépés lesz, valamikor a jövőben.
A NASA és a SpaceX szakemberei azt a dokkolórendszert tesztelik, amelynek segítségével az Artemis–3 küldetés során az űrhajósok át tudnak szállni az Orion űrhajóból a Starship holdraszálló változatába (HLS, Human Landing System). (Kép: SpaceX)
A SpaceX a mostanra tervezett időpont bejelentésével egyidejűleg közleményt adott ki a második próbarepülés során szerzett tapasztalataikról. Rámutatnak, hogy a 33 Raptor hajtómű egyikének a hibája okozta, hogy a Super Heavy fokozat 3,5 perc repülés után, még a levegőben felrobbant. A hiba az lehetett, hogy a folyékony oxigént a hajtóműhöz továbbító vezetékben az egyik szűrő eltömődött, ezért a turbószivattyúnál csökkent a nyomás, a hajtómű leállt, a rakéta pedig felrobbant. Mint bejelentették, azóta javították a szűrőket, növelték a megbízhatóságukat. Ez a változtatás csak az egyik tétel volt azon a 17 szükséges módosítást tartalmazó listán, amelyen a tavaly novemberi OFT–2 (Orbital Flight Test) repülés nyomán szükségesnek talált változtatásokat felsorolták, de ezt azonosították a robbanás közvetlen kiváltó okaként. Egyúttal az FAA nyugtázta, hogy a SpaceX lezárta a baleset vizsgálatát.
A Starship harmadik próbarepülésének legfontosabb műveleteit bemutató infografika. Az első fokozat a Mexikói-öbölbe érkezik vissza, a Ship 28 fokozat viszont az Indiai-óceánra száll le. (Kép nagyobb méretben: SpaceX)
A Starship harmadik repülése előtt a SpaceX-nek meg kell kapnia az FAA módosított engedélyét, amíg ezt nem adják ki, addig a március 14-i indítási dátum sem tekinthető biztosnak.
A Starship harmadik repülésének előkészületeit bemutató videó, benne Elon Musk értékelésével az előző repülésről. (Forrás: Spaceflight Now /YouTube) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Teherszállító űrrakéták
63 változtatás
Összeállt a következő Starship
Robbanással végződött a Starship próbarepülése
SpaceX tentatively targets March 14 for third Starship flight (Spaceflight Now)