Tökéletesen zajlott ma a SpaceX órásrakétájának ötödik integrált tesztrepülése, amelynek során először kísérelték meg épségben visszahozni az első fokozatot – nem is akárhová.
A repülés a texasi Boca Chica mellett épült starthelyről (Starbase) indult, az előzetesen megadott indítási ablakban, október 13-án magyar idő szerint 14:25-kor. A Super Heavy nevű első fokozat és a Starship az ötödik orbitálisnak nevezett próbarepülésére (Flight 5) indult, bár az utóbbi most sem tett meg egy teljes Föld körüli pályát, a világűrből visszatérve, bő egy órával a start után az Indiai-óceán fölött tért vissza a légkörbe és a felszínig fékezve érkezett le. A repülésnek ezt a szakaszát ugyanolyanra tervezték, mint legutóbb. Az igazi nagy újdonság a leváló Super Heavy fokozat épségben való visszahozatala volt, erre korábban még nem tettek kísérletet.
A Super Heavy Booster 12 sorszámú példánya végrehajtotta a bravúrt, és magára az indítóhelyre érkezett vissza – pontosan abba az állásba, ahonnan kevesebb mint 7 perccel korábban felemelkedett. Ott az állványhoz rögzített két mechanikus kar (elterjedt nevén chopsticks, azaz evőpálcikák) rögzítette a hajtóművekkel precízen a célpontra navigált és teljesen lefékezett fokozatot.
A Super Heavy (Booster 12) visszaérkezése az indítótoronyra. (Kép: SpaceX eélő közvetítés)
Az indítóállásra való visszatérés megvalósítása kritikus fontosságú a SpaceX hosszú távú tervei szempontjából, amelyekben a Starship gyors újraindításai szerepelnek. Az elképzelések szerint a leszállt fokozat gyorsan, akár napokon vagy órákon belül újra bevethető lenne egy újabb Starship indításához. Ez azonban még a jövő zenéje, de már a mostani eredmény is példátlan az űrindítások történetében. A következő tesztrepülés (Flight 6) célja mindennek a megismétlése, a műveletek begyakorlása, megbízhatóságuk demonstrálása lesz.
Miután megtörtént a bravúros leszállás Boca Chicában, a Starship 30-as sorszámú példánya szuborbitális pályán 212 km-es felszín feletti csúcsmagasságot ért el. Az első adatok alapján úgy tűnt, hogy a jármű jobb állapotban vészelte át a légköri visszatérést, mint az előző alkalommal. A SpaceX egyébként változtatásokat hajtott végre a Starship hővédő pajzsán. A jármű 66 perccel a felszállása után, az előre meghatározott helyen leszállt az Indiai-óceánra, majd néhány másodperc elteltével felrobbant.
A Flight 5 tesztrepülés tehát mindkét fő célját elérte. Az indításra kevesebb mint 1 nappal azután kerítettek sort, hogy megérkezett a Szövetségi Repülésügyi Hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) erre vonatkozó engedélye. Ez egyébként lehetővé teszi a következő, Flight 6 kísérletet is, a mostaniéval lényegében azonos repülési profillal. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Starship IFT-4
Starship: harmadik tesztrepülés, szép eredménnyel
Az izgalom garantált
Robbanással végződött a Starship próbarepülése
A SpaceX először „kapta el” a Super Heavy fokozatot (Space News)