Ron Woods a grafikáinak témájául szolgáló űrruhákkal közvetlen kapcsolatba is kerül.
Az űrruhák arra készültek, hogy a Föld körüli pályán, űrséta közben, vagy a Hold felszínén életben tartsák viselőjüket. Ugyanakkor az űrruhák a legtöbb idejüket mégis a Földön, raktárakban töltik. Pont ez az a hely, ahol Woods kapcsolatba kerülhet velük. Számára semmi sem inspirálóbb, mint egy ilyen műszaki mestermű, ezért készít róluk, illetve egyes részeikről festményeket.
De hogy kerül Woods a megfelelő raktárak közelébe? A válasz egyszerű: a NASA floridai Kennedy Űrközpontjában dolgozik, ahol neki és csoportjának a munkája az űrhajósok felszerelésének előkészítése.
Ron Woods a munkahelyi ebédszünetekben az íróasztalánál fest. (Kép: NASA/G. Shelton)
Woods karrierje a NASA-nál Houstonban kezdődött. Ő „öltöztette fel” Buzz Aldrint az Apollo-11, Jim Lovellt az Apollo-8 repülése előtt. Részt vett a közös orosz-amerikai Szojuz-Apollo program előkészítésében, és ott volt az első űrrepülőgépes indítások csapatában. Annak idején aktívan közreműködött az űrruhák kifejlesztésében, tesztelésében is.
A vízfestmény egy a Holdon járt lábbelit ábrázol. (Kép: R. Woods)
Woods mintegy kétszáz olajfestményt és akvarellt készített, köztük mindenféle űrruhát ábrázolókat is.
Legutóbbi műve Pete Conradnak az Apollo-12 útja során viselt űrruhája. A művész fontosnak tartja megörökíteni ezeket az eszközöket, amelyeket a maguk valóságában nagyon kevesek láthatnak. Úgy véli, hogy a repülés után – ami persze majdnem minden, az űrhajókon dolgozó szakember titkos, de be nem teljesülő vágya – ez a legjobb dolog a világon...
A Holdat megjárt űrruhák, immár újra a Földön. (Kép: R. Woods)
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
PROGRAMAJÁNLÓ: Űrművészeti kiállítás Budapesten
Hét talány
A „levegőből” készült szobrok
Űrkutatás a vallásos művészetben
Ron Woods űrruha-festményeiről (NASA)