Sikeresen túl van az első próbaúton a NASA repülő infravörös csillagászati obszervatóriuma.
Az átalakított Boeing 747SP óriásgép április 26-án szállt fel. A SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) rövidítésű légi csillagvizsgálón – az utasszállító „jumbo” obszervatóriummá formálásán – nyolc éve dolgoznak. A NASA és a német DLR űrügynökség közös programja keretében egy 2,5 m átmérőjű, 22 és fél tonnás távcsövet helyeznek el a gép fedélzetén, amely a gép oldalán, a bal oldali szárny mögötti nyíláson keresztül kémleli majd az eget. A próbarepülések során először azt tesztelik, hogy a gép megfelel-e az aerodinamikai követelményeknek. Most kis sebességgel, kieresztett futóművel repültek, s a távcső kipróbálása egyelőre szóba sem jöhet. Erre a mérföldkőre még legalább egy évet várni kell.
A SOFIA első repülése Texas felett. A teleszkópot takaró fedelet egyelőre nem nyitották ki. (Kép: Carla Thomas/NASA)
A repülős a megoldással a távcsövet olyan magasra tudják juttatni, hogy kiköszöbölhetik a fény útjából a légkör vízgőztartalmának 99%-át. A légköri víz elnyeli a világűrből érkező infravörös sugárzást. A SOFIA ilyenformán kiegészíti az űrbeli megfigyelési lehetőségeket, például a NASA Spitzer-űrtávcsövének a méréseit. (Ráadásul közeleg már a Spitzer vége, hiszen idővel elillan a detektorokat hűtő közeg, s ezután az űrteleszkóp nem tud már érzékeny infravörös méréseket végezni... - A szerk.).
Kapcsolódó linkek:
A SOFIA próbarepüléséről (SkyTonight)
SOFIA honlap