A NASA negyed évszázada állította pályára a Hubble-űrtávcsövet (HST). Ötrészes sorozatunkban 25 látványos képpel emlékezünk a csillagászat történetében mérföldkövet jelentő műszerre.
Sorozatunk ötödik, utolsó részében magának a műszernek a negyedszázados történetét idézzük fel öt kép erejéig. Mint cikksorozatunk első részének bevezetőjében írtuk, a HST 1990. április 25. óta kering önálló pályáján a Föld körül. Ezután, 1993 és 2009 között az űrrepülőgépekkel öt alkalommal befogták a műszert, és a Föld körül keringve végezték el a legfontosabb javításokat, a meghibásodott alkatrészeket kicserélték, egyes tudományos műszereket újabbakkal, korszerűbbekkel, nagyobb teljesítményűekkel helyettesítettek. A 2009-es, utolsó szervizküldetéskor a HST a szokásosnál is alaposabb javításon esett át, mert akkor már tudták, hogy az űrrepülőgép-flotta nyugdíjazása miatt az az utolsó lehetőség a javításra.
Végül, de nem utolsósorban emlékeztetjük olvasóinkat, hogy a Hubble-örökség projekt oldaláról néhány szép felvétel háttérkép formájában is letölthető. Ugyanott a HST eredményei által ihletett művészi alkotások is elérhetők. Tekintettel arra, hogy a versek magyarra fordítására nem vállalkozunk, a képzőművészeti alkotásokat pedig a szerzői jog védi, ezért arra buzdítjuk olvasóinkat, hogy ezekben a cikkünk végén megadott linken, a Hubble-örökség projekt honlapján gyönyörködjenek.
A Columbia űrrepülőgép űrhajósai a negyedik (SM3B jelű) javító-karbantartó látogatás végeztével 2002 márciusában fényképezték le a HST-t, háttérben a felhős Földdel. (Kép: NASA)
A javításokhoz az űrrepülőgép robotkarjával befogták a HST-t és az űrrepülőgép rakodóterének végében, a gép törzsére merőleges helyzetben rögzítették. Döntő jelentőségű volt az első szervizküldetés, mert ekkor kellett beépíteni azt a korrekciós optikai rendszert (COSTAR), amelyik a főtükör csiszolási hibáját volt hivatva kompenzálni. Az Endeavour űrrepülőgéppel 1993 decemberében látogatták meg a HST-t. Működése első három és fél évében az űrtávcső csak erősen korlátozottan volt alkalmas bizonyos észlelési feladatok ellátására. A képen a robotkar végére erősített Story Musgrave a távcső belépő nyílása közelében (a képen a műszer tetején) lévő magnetométer védőburkolatának elhelyezésére készül. Társa, Jeffrey Hoffman a nyitott rakodótérben dolgozik. (Kép: NASA)
A harmadik (SM3A) szervizküldetést 1999 decemberében a Discovery űrrepülőgéppel hajtották végre. Michael Foale (balra) brit–amerikai és Claude Nicollier (a robotkar végén) svájci (ESA) űrhajósok az egyik helyzetérzékelő giroszkóp cseréjére készülnek. (Kép: NASA)
A HST ötödik (SM4 jelű) karbantartását 2005 februárjára tervezték, de a Columbia 2003-as katasztrófája miatt el kellett halasztani, s csak 2009 májusában, az Atlantisszal hajtották végre. Öt űrséta során két-két űrhajós végezte el a szükséges javításokat. Az űrrepülőgép-flotta leállítása miatt többször nem keresték fel űrhajósok a HST-t. (Kép: NASA)
Az SM4 küldetésre készülő űrhajósok a súlytalanságot szimuláló medencében gyakorolják a HST nagylátószögű kamerájának cseréjét. 2009-ben a harmadik ilyen műszert (WFPC3) helyezték el az űrtávcső műszeres kabinjában. (Kép: NASA)
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
25 év – 25 kép (1. rész)
25 év – 25 kép (2. rész)
25 év – 25 kép (3. rész)
25 év – 25 kép (4. rész)
Háttérképek
A HST ihlette műalkotások