A NASA marsi helikoptere megsérült, a reméltnél sokkal hosszabban tartó űrtörténelmi küldetése ezzel befejeződött.
Nemrég beszámoltunk róla, hogy 72-edik repülése közben megszakadt a kapcsolat a NASA marsi drónhelikopterével. A kommunikáció hamarosan helyreállt, de mostanra az is kiderült, hogy az esetet nem úszta meg sértetlenül a szerkezet. A saját kamerájával készített fényképek tanúsága szerint legalább egyik rotorlapátja sérült.
Az Ingenuity rotorlapátjának árnyéka a Mars felszínén. A kép igazolja, hogy a szerkezet megsérült a január 18-án végrehajtott 72-edik repülése utáni leérkezésekor. A drónhelikopter ugyanakkor álló helyzetben van és kommunikál a földi irányítókkal. (Kép: NASA / JPL-Caltech)
A rotor sérülése miatt többé nem emelkedhet fel a Mars ritka légkörébe az eredetileg mindössze legfeljebb öt repülésre és 30 napos működésre szánt, végül közel 3 évig szolgáló és 72 felszállást teljesített kísérleti repülő jármű – az első ember készítette eszköz, amely egy idegen égitesten repülésre volt képes. Az immár végleges összesítés szerint több mint 128 percet töltött a levegőben és 17,7 km utat tett meg.
A csupán 1,8 kg tömegű Ingenuity drónhelikopter 2021 februárjában érkezett a vörös bolygóra a NASA Perseverance marsjárójával együtt. Első repülését 2021 áprilisában hajtotta végre. Eredetileg csak azt várták tőle, hogy bebizonyítsa: lehetséges a repülés a földiénél százszor alacsonyabb felszíni légnyomással rendelkező Marson. Ezt a feladatot sokszorosan túlteljesítette. A későbbi alkalmak során egyrészt a Perseverance útvonaltervezését támogató megfigyelésekre használták, másrészt elvégezték vele a marsi por dinamikájának első, valós helyszíni körülmények közötti vizsgálatát. (Az Ingenuity helikopterről szóló régebbi cikkeink a lap alján fordított időrendi sorrendben megtalálhatók és újból elolvashatók. – A szerk.)
Marsi dűnék a Jezero-kráterben, madártávlatból, 12 m-es magasságból, az Ingenuity 70-edik repülése (2023. december 23.) alkalmával készített felvételen. A marsi helikopter pozíciójának és sebességének meghatározásához az alatta elhelyezkedő tereptárgyak (kövek, sziklák, egyéb feltűnő alakzatok) relatív elmozdulását követő fekete-fehér kamera felvételeit dolgozta fel valós időben a fedélzeti számítógép. Minél „unalmasabb” a felszín – mint a képen látható esetben is –, annál nagyobb kihívást jelent a navigáció. (Kép: NASA / JPL-Caltech)
Mivel az Ingenuity működését a marsi tavasz idejére tervezték, ezzel szemben több mint 33-szor hosszabb ideig, közel 1000 marsi napon át tartotta magát, menet közben sok frissítésre, új fejlesztésre is szükség volt. Meg tudták oldani a téli hidegben való üzemeltetését, felkészítették az alkalmas leszállóhelyének autonóm kiválasztására. A kis helikopter átvészelt elromlott érzékelőt és marsi porvihart is. Összesen 48 különböző helyről szállt fel, háromszor végzett kényszerleszállást. Most az irányítók letöltenek róla minden fennmaradó képet és adatot, és utoljára ellenőrzik fedélzeti rendszereinek állapotát. A Perseverance rover jelenleg túlságosan távol van tőle, így arra nincs lehetőség, hogy képeket készítsen róla és a végső landolási helyéről.
Az Ingenuity öröksége. (Forrás: NASA / JPL-Caltech / YouTube)
Az első marsi motoros repülő jármű küldetésének a vártnál is nagyobb sikere inspiráló lesz a jövőben a még nagyobb méretű és még több feladatot ellátó légi eszközök, esetleg ilyenek flottáinak tervezéséhez. Az Ingenuity működése nyomán egy új dimenzió nyílhat meg a helyszíni bolygókutatásban. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Bajban a marsi helikopter?
Magassági rekord
Pordinamikai vizsgálat
Az első minta
Hangok a Marson
GYORSHÍR: Repült a marsi drónhelikopter
Repülésre készülve a Marson
GYORSHÍR: Megérkezett a Perseverance
Mars 2020 (3. rész)
Három év után vége az Ingenuity küldetésének (NASA)