Úgy tűnik a SpaceShip One útja óta a „maszek űrrepülés” háza tája megélénkül. Legutóbb egy elvetélt NASA program újjáéledéséről jött hír a Burt Rutan-féle White Knight szárnyai alatt.
Június 21-én újabb érdekes kísérlet színhelye volt a Mojave sivatag. A SpaceShip One űrhajó hordozóeszköze, a White Knight hasa alatt ezúttal egy másik űreszköz indult a magasba. Az utas ezúttal a NASA hányatott sorsú X-37-ese volt.
Az X-37 elképzelése 1998-ban született meg és egy többször felhasználható, űrrepülőgépszerű eszköznek szánták, mellyel orbitális kísérleteket, illetve a nagysebességű (Mach 25) légkörbelépést terveztek végezni. A Space Shuttle rakterében utazó ember nélküli szerkezet 21 napos orbitális utakra lett volna képes, majd az űrrepülőgépes leszállási profilon ért volna földet, mindezt a tervek szerint 20 alkalommal.
Az X-37 a technológiai előhírnöke lett volna egy katonai, és/vagy kereskedelmi célokkal repültetett űrhajónak, amellyel az űrrepülőgépek mostani feladatait lehetett volna megoldani a jövőben. A többcélú felhasználás legbiztosabb jele volt, hogy a projekt a NASA, az amerikai légierő és a Boeing közös finanszírozásában zajlott.
Az első tervek szerint a gép első repülésére 2002-re került volna sor, de pénztelenség okán először a légierő kiszállt a programból, majd a Columbia katasztrófa után NASA is elvetette. Hivatalosan ekkor a projekt átkerült a DARPA-hoz, az amerikai hadügyminisztérium kutatási ügynökségéhez.
A DARPA azonban úgy tűnik igényt tart az eszközre és most a légköri visszatérés modellezésére irányuló tesztsorozatba kezdett. Ehhez partnerként a Burt Rutan-féle Scaled Composites céget kérték fel és a magát a történelembe beírt vállalkozó White Knight gépét használják az X-37 magasba juttatására. Az X-37 így tovább él és a magánszférával kötött házasság talán még egy űrturizmusra alkalmas, akár Föld körüli pályán is repülni képes gép megszületéséhez is vezethet. A magánszektor űrbéli megjelenése pedig ma már nem sci-fi, hanem mindennapi tény.
Képek: Space.com, Floriadtoday.com