Nemrég még Burt Rutan SpaceShipOne-jának járt csodájára a világ. Mostanáig úgy tűnt, hogy a SpaceShipTwo lesz majd az alapja az űrturizmus kezdeti szárnypróbálgatásainak. Most viszont színre lépett egy újabb versenyző, az EADS, mégpedig az eddig csendes Európából.
Egy június 13-i bejelentés szerint Európa legnagyobb védelmi és repülési konszernje, az EADS beszáll az űrbizniszbe. Az elsősorban az Airbus üzletágáról ismert német-francia-spanyol óriáscég Astrium divíziójának fejlesztői két éve dolgoznak titokban egy koncepción, amelynek valóra válása esetén a Burt Rutan-féle SpaceShipOne űrugrásához hasonló utakat lehet majd megtenni. Ezzel Európa beszállhat a következő évek nagy üzletébe, az űrturizmusba.
Az európai mérnökök egy kisebb business jethez hasonló kialakítású gépet álmodtak meg rendkívül vékony, hosszúra nyúló szárnyakkal, amelyen a pilóta mellett a tervek szerint négy utas repülhet majd az űrbe. A gép két konvencionális sugárhajtóművel fog tudni felszállni egy hagyományos kifutópályáról és 12 km-es magasságig hagyományos repülőgépként juthat majd el. Ezen a magasságon aztán beindulhat a rakétahajtómű és a szerkezet parabolapályán 100 km magasságba emelkedik. Az utasok ekkor hivatalosan űrutazóvá válnak és másfél percre átélhetik a súlytalanság érzését. Maga a repülés mindössze 90 percig tart majd.
Az Astrium illetékesei szerint 1 milliárd euró befektetésével megvalósítható a projekt. A fejenként 200 ezer eurós kezdő jegyárakkal évi 1 milliárd eurós piaci részt lehet megkaparintani. Az EADS azonban mindezt nem egyedül, a saját szakállára kívánja végigvinni. A most nyilvánosságra hozott tervek befektető-csalogatóként kerültek nyilvánosságra. Amennyiben sikerül az európai óriásnak társa(ka)t találnia, akkor indulhat a konkrét fejlesztési, gyártási fázis, amelynek végén elsőként 5 gép gyártására kerülne sor, amelyek heti egy-egy repülést teljesíthetnének.
Az EADS szeretne az általa „sufni-vállalkozásoknak” aposztrofált amerikai kezdeményezések elé vágni, ezzel legalábbis komoly versenyhelyzetet teremteni az Atlanti-óceán túlpartján éledező vállalkozásoknak. Ennek érdekében a reménybeli befektetők komoly ipari hátteret, tervezési és gyártási tapasztalatokat és széleskörű üzleti terveket kaphatnának az EADS-től. Az Ansari X-díj által elvetett mag – hogy megteremtődjön az a szikra, amely beindítja a magáncélú űrrepülések motorját – beérett. Burt Rutan pár éve megmutatta a világnak hogyan lehet elindulni a világűrbe magánkezdeményezésként. A verseny mára – úgy tűnik – visszavonhatatlanul beindult. (Forrás: Space.com, kép: EADS)
Kapcsolódó cikkek:
Oda az X-díj
A NASA is ösztönzi a „maszek” űrhajózást