A Virgin Galactic cég a nyilvánosság számára bemutatta az utasokkal végrehajtandó, 100 km fölötti magasságú űrugrásokra szánt új gépet.
A múlt szerdai New York-i eseményen beharangozott SpaceShipTwo „űrhajó” (pontosabban szuborbitális repülésre alkalmas jármű) és az azt szállító WhiteKnightTwo repülőgép első tesztjei idén nyáron kezdődnek majd. Az űrturista-utakat szervező Virgin Galactic alapítója, Richard Branson brit üzletember 1:16 méretarányú maketteket mutatott az Amerikai Természettudományi Múzeumban összegyűlt érdeklődőknek.
A SpaceShipTwo (középen) és az azt szállító WhiteKnightTwo repülőgép. (Fantáziakép: Virgin Galactic)
A tervek Burt Rutan híres SpaceShipOne gépének továbbfejlesztésével készültek, amely 2004-ben elnyerte a 10 millió dolláros Ansari X-díjat. A második gép is a levegőből indul, majd saját hajtóműveit használja. A két pilóta mellett hat utast szállíthat majd. Négy hajtóműve lesz, szárnyfesztávolsága 42 méter. Érdekessége, hogy alkalmassá teszik rakéták indítására, amelyekkel kisebb műholdakat is pályára tudnak juttatni.
Burt Rutan taglalja cége, a Scaled Composites által gyártandó SpaceShipTwo tulajdonságait. (Kép: Michael Soluri)
A SpaceShipTwo-ra szóló jegyek ára 200 ezer dollár körüli, bár Branson szerint a működés első öt éve után ez csökkenhet. A repülésekre Új-Mexikóból, vagy a Svédország északi részén fekvő Kirunából indulnak. Ez utóbbi helyszín különleges vonzereje, hogy a kalandvágyó utasoknak lehetőségük nyílik berepülni a sarki fény övezetébe is. Már most százas nagyságrendben keltek el az utazásokra szóló jegyek, és 85 ezer érdeklődő regisztrációját gyűjtötték be.
A SpaceShipTwo első példányának készültségi foka jelenleg 60%-os. A gépből legalább öt darabot szeretnének elkészíteni a Virgin Galactic számára. (A hordozó repülőgépből kettőt.) Ami a távolabbi terveket illeti: a következő 12 évben nem szeretnék 40 szuborbitális járműnél és 15 repülőnél alább adni... Minden SpaceShipTwo gép naponta kétszer repülhet, a hordozó WhiteKnightTwo repülőgépek pedig négyszer. A becslések szerint 12 év alatt 100 ezernél is több utast lesznek képesek kiszolgálni.
A SpaceShipTwo. (Fantáziakép: Virgin Galactic)
A biztonsággal kapcsolatban elmondták, hogy az utasok előzetesen teszteken és gyakorlatokon esnek át, hogy könnyebben viseljék az út során fellépő, maximálisan 6g gyorsulást. Elővigyázatosságból a részvevők az út során nyomás alatt levő ruhába öltöznek. A viszonylag tágas kabinban szabadon mozoghatnak, a több percig tartó súlytalanság idején nézelődhetnek a közel fél méteres átmérőjű ablakokon. A két törzzsel épített WhiteKnightTwo további, azonos méretű kabinokkal rendelkezik, amelyek gyakorlatozásra vagy az űrugrók családtagjainak, ismerőseinek szállítására is alkalmasak. Bár az első utakat legkorábban 2009-re tervezik, a biztonságot tartják a legfontosabbnak. Rutan szerint a cél az 1920-as évek légitársaságai által nyújtott biztonsági szint elérése, ami még így is jó százszorosa a napjainkban használt űrhajókénak.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Baleset a magánűrhajóval
Elkelt a Scaled Composites
Oda az X-díj
A SpaceShipTwo bemutatójáról (Space.com)