A magánfejlesztésű űrrepülőgép programjába alvállalkozóként beszállt a Lockheed Martin cég is. Néhány héten belül tesztelik a leszállást a Dream Chaser próbadarabjával.
A Dream Chaser a Sierra Nevada Corporation (SNC) vezetésével készülő, majdan emberek szállítására alkalmas űrrepülőgép, amely mind szuborbitális repülésekre (űrugrásokra), mind alacsony Föld körüli pályára használható lesz. A múlt héten bejelentették, hogy közreműködőként az egyik vezető amerikai repülő-és űripari cég, a Lockheed Martin is beszáll a programba. A két szerződés – amelyek keretösszegét nem hozták nyilvánosságra – egyrészt az űreszköz majdani biztonsági tanúsítására, másrészt az első Föld körül repülő példány szerkezetének megépítésére vonatkozik. Ez utóbbi munkálatokat New Orleans mellett, a NASA Michoud összeszerelő részlege (Michoud Assembly Facility) területén végzik majd. Azokat a kompozit anyagokat használják fel, amelyeket a Lockheed Martin az F-22-es és F-35-ös vadászrepülőkhöz fejlesztett ki. (A Lockheed Martin készítette annak idején, ugyanitt a Space Shuttle külső üzemanyagtartályait, most pedig a NASA új Orion űrhajójának fejlesztésében is részt vesz.)
A Dream Chaser indulása egy Atlas-5 rakéta tetején. (Fantáziakép: SNC)
A Sierra Nevada Corporation az egyik azon három magáncég közül, amelyek a NASA pénzügyi támogatásával űrhajósok szállítására alkalmas eszközöket fejlesztenek. A cél a Nemzetközi Űrállomás (ISS) kiszolgálása személyszállítással, a magánszektornak kiszervezve. A Dream Chaser kapacitása 7 fős lenne. A NASA és a Sierra Nevada közötti megállapodás 212,5 millió dollárról szól, és 2014 májusáig van érvényben. A szerződés tárgya a Dream Chaser fejlesztése és tesztelése. (Korábban a program már két alkalommal részesült szövetségi költségvetési támogatásban, összesen 125 milliós értékben. Egy külön 10 milliós megállapodás szól az emberes űrrepülés alapfeltételét jelentő szigorú biztonsági előírások betartását biztosító munkákra.) A Sierra Nevada két versenytársa a NASA majdani személyszállítási megbízásaiért, a Boeing (CST-100 űrhajó és Atlas-5 hordozórakéta) és a SpaceX (Dragon űrhajó és Falcon-9 rakéta) egyébként mintegy kétszer annyi fejlesztési támogatásban részesült a tavaly augusztusban indított programban (Commercial Crew Integrated Capability, CCiCap). Az űrügynökség végül legalább egyet fog választani a most fejlesztés alatt álló eszközök közül, amivel az ISS kiszolgálását lebonyolíthatja, a remények szerint 2017-től.
A Dream Chaser 1:1 méretarányú tesztpéldányát két hónapon belül ejtőpróbáknak vetik alá. Ezek során helikopterrel emelik kb. 3600 m magasba, ahonnan siklórepüléssel, automata üzemmódban száll le a kaliforniai Edwards Légitámaszpont kifutópályájára. A 30-40 másodpercig tartó kísérletek során fontos adatokat gyűjtenek a Dream Chaser aerodinamikai viselkedéséről.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Amerika új űrrepülőgépe
CST-100
Egy megvalósuló nagyszerű lehetőség
A Lockheed Martin beszáll a Dream Chaser fejlesztésébe (Spaceflight Now)