A legújabb teszt során a Sierra Nevada Corporation űrrepülőgépét helikopterrel emelték a magasba, ahonnan sikeresen leszállt a kaliforniai Edwards Légitámaszpont betonjára.
Nemrég számoltunk be az augusztus végi aerodinamikai tesztről, amikor a Dream Chasert hasonló (kb. 3000 m-es) magasságba vitték fel, de akkor még nem engedték el. Most a november 11-én végrehajtott próba során a NASA megbízásából a Nemzetközi Űrállomás (ISS) ellátására fejlesztett ember nélküli automata űrrepülőgép tesztpéldánya ugyanarra a 22L jelű futópályára ereszkedett le siklórepülésben, amelyet annak idején a Space Shuttle landolásokhoz is használtak Kaliforniában. A kísérlet célja a jármű működésének, irányítási rendszerének a kipróbálása volt. A már régóta tervezett esemény dátumáról előzetesen nem értesítették a nagyközönséget.
A Dream Chaser siklórepüléses leszállási tesztje a kaliforniai Edwards Légitámaszponton, november 11-én. (Kép: NASA)
A többszöri felhasználásra tervezett, a Space Shuttle méretével összehasonlítva mintegy negyedakkora, 9 m hosszú Dream Chaser 5,5 tonna hasznos terhet szállíthat majd az ISS-re, ha idővel űrbeli repülésre is alkalmasnak bizonyul. Az első ilyen alkalom a tervek szerint 2020-ban jöhet el. Indulásakor egy hordozórakéta – az első alkalommal Atlas-5 – juttatja Föld körüli pályára, az űrállomásról való visszatérésekor pedig a mostanihoz hasonló siklórepüléssel ér földet. Alkalmas lesz az ISS-ről kísérleti minták és berendezések visszajuttatására – ezt most a NASA számára csak a SpaceX Dragon típusú teherűrhajói tudják megtenni, amelyek hőpajzsos és ejtőernyős fékezés után a Csendes-óceán vizébe érkeznek vissza.
(Kép: NASA)
A Dream Chaser korábbi fejlesztési koncepciójában még űrhajósok szállítása szerepelt. A NASA azonban 2014-es döntésével inkább a Boeing és a SpaceX megoldásait támogatta, így a Sierra Nevada számára maradt a teherszállítási funkció fejlesztése. A Dream Chaserre a NASA-val 2016 elején megkötött szerződés értelmében legalább 6 oda-vissza út vár az ISS ellátására. A NASA-tól a megrendelésre szánt pontos szerződéses összeg nem ismert, de szakértők több mint 1 milliárd dollárosra becsülik.
A mostani sikeres siklórepülési teszt több mint négy évvel követte az előzőt, amikor a leszálláskor a gép bal oldali futóművének kinyitása nem sikerült. A Sierra Nevada szerint egyébként ettől a problémától eltekintve a 2013-as teszt rendben zajlott. Azóta a futóművel kapcsolatban történtek fejlesztések, ahogyan a Dream Chaser számítógépes rendszerén is változtattak időközben.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Repült a Dream Chaser
Dream Chaser: földi tesztek
Bővül a teherűrhajók köre
Az álomvadászat folyik tovább
Boeing és SpaceX
Legközelebb már repülni kell!
A Dream Chaser és Európa
Amerika új űrrepülőgépe
A Dream Chaser siklórepülési tesztjéről (Spaceflight Now)