Szerencsésen visszatértek az Axiom Space négyfős kereskedelmi repülésének utasai a Nemzetközi Űrállomásról (ISS).
Az Ax-1 jelű küldetés április 8-án indult Floridából. Az eredeti terv az volt, hogy a SpaceX Crew Dragon űrhajójának Endeavour nevű példánya 8 napig marad kikötve az ISS-nél. Az oda- és visszautazással együtt 10 napos űrrepülés parancsnoka az egykori NASA űrhajós, ma az Axiom Space alkalmazottja, Michael López-Alegría volt, három fizetős társa Larry Connor, Mark Pathy és Eytan Stibbe.
A Crew Dragon Endeavour, röviddel az ISS-től való elválása után, a hajtóműveinek működése közben. (Kép: NASA TV / Spaceflight Now)
A 10 napos utazás helyett a résztvevők végül 17 napot kaptak a pénzükért, ami fejenként állítólag 55 millió dollár volt (hivatalos számokat nem hoztak nyilvánosságra). A Crew Dragon végül április 25-én, magyar idő szerint néhány perccel 19 óra után tért vissza a Földre. A kabin a szokásos ejtőernyős fékezést követően az Atlanti-óceán vizébe ereszkedett, a floridai partok, közelebbről Jacksonville városa mellett. A több napos késedelmet a landolás helyén uralkodó kedvezőtlen időjárás okozta. Az erős szél által felkorbácsolt hullámok veszélyessé tették volna a vízre való leszállást és a kabin kihalászását. S ha már késtek, figyelembe kellett venni közben az orosz űrsétát is. (Április 18-án Oleg Artyemjev és Gyenyisz Matvejev az új Nauka és Pricsal modulok külső részén folytatta a beüzemelési munkálatokat, működőképes állapotba hozták az ERA nevű európai robotkart.)
Emiatt a programváltozás miatt egyúttal későbbre csúszott a következő Crew Dragon indítása is, amelynek során ezúttal négy hivatásos űrhajós tart majd az űrállomásra, hogy végrehajtsák a menetrendszerű személyzetváltást. A Crew-4 startja most április 27-én magyar idő szerint 9:52-kor várható, ha addig semmi nem jön már közbe.
Az Ax-1 volt a SpaceX Crew Dragon űrhajótípusának hatodik személyzetes repülése, és már a második, amelyre kereskedelmi alapon értékesítették a férőhelyeket. A tavalyi Inspiration4 küldetés alkalmával azonban önállóan repültek, nem csatlakoztak az ISS-hez. A mostani volt az első teljesen kereskedelmi repülés az űrállomásra, korábban „űrturisták” orosz Szojuz űrjahók utasaként, hivatásos társakkal együtt látogattak fel. Az Ax-1 résztvevői, bár ugyancsak fizettek az útjukért, egyáltalán nem csak nézelődtek: meglehetősen komoly tudományos programot hajtottak végre az orvosbiológiai vizsgálatoktól kezdve a műszaki kísérletekig, és emellett kivették a részüket az űrrepülés népszerűsítéséből. Az út egyfajta példája volt annak, ahogyan a NASA az ISS – és majdan újabb, vállalkozások által építendő űrállomások – jövőjét, az alacsony Föld körüli pályán végzett kísérleti munkát elképzeli, a magánszektor aktív részvételével.
A houstoni székhelyű Axiom Space további magánűrhajós küldetéseket is tervez, valamint saját kutató- és lakómodulok felbocsátását is előkészíti. Ezek kezdetben az ISS-hez kapcsolódnának, majd később – a komplexum bezárása után – egy önálló magánűrállomás alapját jelentenék. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Axiom-1: elindult
Hamarosan Ax-1
Úton a Nauka modul
Az Inspiration4 jelentőségéről
Az Ax-1 utasainak visszatéréséről (Spaceflight Now)