Egy 900 millió dolláros adásvétel keretében a nagyfelbontású műholdfelvételeket forgalmazó amerikai DigitalGlobe magába olvasztja eddigi versenytársát, a GeoEye céget.
Tavasszal még az terjedt el, hogy a felvásárlás fordított irányú lesz: a GeoEye tett ajánlatot a DigitalGlobe részvényeire, 792 milliós áron. Akkor hamar kiderült, hogy a riválisnak így nincs ínyére az üzlet. Az egyesülést ötletét kiváltó ok azonban megmaradt, sőt azóta bizonyossá is vált: az amerikai kormányzati szektor takarékossági okokból a korábban ígértnél jóval kevesebbet költ nagyfelbontású műholdképek beszerzésére. A fő megrendelő visszatáncolása a 2010-ben kötött, húsz évre szóló keretmegállapodástól érzékenyen érinti mindkét céget, de a jelek szerint a GeoEye a nagyobb vesztes.
Az egyesített vállalat a DigitalGlobe nevet tartja meg, és a vezetőségét is a felvásárló cég adja majd. A DigitalGlobe és a GeoEye korábbi részvényesei 64:36 arányban ellenőrzik az új céget, az igazgatótanácsba 6, illetve 4 főt delegálhatnak. Az egyesülést még a versenyfelügyeleti hatóságnak is jóvá kell hagynia.
Bár a műholdfelvételek piacán nem csak az amerikai kormányzat, hanem a hadsereg, külföldi kormányok, illetve egyes vállalatok – például közlekedési vagy ingatlancégek – is vevőként lépnek fel, az árbevétel fele mégis kormánymegrendelésekből származik. Így az amerikai szövetségi költségvetési megszorítások miatt szükség lesz a fúziótól remélt 1,5 milliárdos megtakarítására. Ez elsősorban abból adódik, hogy lassabban építenek és indítanak majd új kereskedelmi távérzékelő műholdakat, amelyekkel a már meglevő flottájukat frissítenék fel. A GeoEye üzemelteti a GeoEye-1 és IKONOS, a DigitalGlobe a QuickBird, WorldView-1 és -2 műholdakat.
Kapcsolódó cikkek:
Dollármilliárdok földmegfigyelésre
Egyesülne a két nagy?
Kapcsolódó linkek:
A DigitalGlobe bekebelezi a GeoEye céget (Washington Post)