Az ESA szakemberei megkezdték a Vénusz körül keringő Venus Express szonda pályamagasságának fokozatos csökkentését.
A pályamódosító manőverek sorozata a hónap hátralevő részében is folytatódik, az új pályát augusztus 4-én éri el az űrszonda. A cél, hogy eddig meg nem figyelt területeket és jelenségeket is tanulmányozni tudjanak. Eddig a Venus Express erősen elnyúlt pályán keringett: a bolygóhoz közeli pontja (pericentrum) 250 és 400 km közötti magasságban, a legtávolabbi pontja 66 ezer km körül volt. A pericentrum, ahol az űreszköz egyben a legnagyobb sebességgel mozog, a 84° északi szélesség fölé esett. A pálya megválasztásával azt szerették volna elérni, hogy a szonda az idő nagy részét a déli félteke megfigyelésével tölthesse, ugyanakkor az északi poláris vidékeket kis távolságból tanulmányozhassa.
A Venus Express a bolygó körül. (Fantáziakép: ESA)
A mostani manőverek során a pericentrum magasságát 185-300 km közöttire csökkentik. Ezzel az északi félteke fölötti mágneses térről és a bolygó ionszférájáról több adatot tudnak gyűjteni. Közvetve – a szonda testére kifejtett fékező erő révén – információhoz jutnak a felsőlégkör sűrűségéről is.
A pályamódosítás egy hosszabb, részleteiben még nem véglegesített műveletsorozat első lépése. Ennek keretében még tovább csökkentenék a magasságot, hogy a légkör mélyebb rétegei által kifejtett ellenállást is mérni tudják. A kísérletnek az is a célja, hogy kipróbálják a légköri fékezést, mint a pálya módosításának egy olyan módját, amivel ellenőrzött módon, de hajtóanyag nélkül tudják csökkenteni a magasságot. (Hasonló módszerrel érte el végső pályáját annak idején az amerikai Mars Reconnaissance Orbiter szonda a Mars körül.)
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Mars körüli pályán az MRO
Az MRO elérte végleges pályáját
Az európai szonda közelíteni kezd a Vénuszhoz (SpaceflightNow)